cases
NCC ökar innovationskraften med MS Project Online och edison365
Med hjälp av edison365 och MS Project Online har byggbolaget NCC skapat ett nytt sätt att identifiera och driva nya innovations- och förbättringsprojekt. Den nya digitala plattformen för hantering av behov, investeringskalkyler och projekt ökar innovationskraften och effektiviteten samtidigt som tiden från initiativ till realisering kortas.
Plats
Norden
Bransch
Bygg- och fastighetsutveckling
Verktyg
Vilka är NCC?
NCC är ett nordiskt bygg- och fastighetsutvecklingsföretag som utvecklar kommersiella fastigheter och bygger bostäder, kontor, industrilokaler och infrastruktur som vägar och anläggningar. De skapar värden i samhället genom projekt inom transport, energi, vatten och offentlig service. Verksamheten är störst i Sverige och omfattar allt från vägar och järnvägar till vindkraft och vattenrening. NCC arbetar med hållbarhet genom att minska klimatpåverkan, bland annat med grön el och förnyelse av ledningsnät. Med över hundra års erfarenhet har de bidragit till dagens infrastruktur som kopplar samman människor och platser.
Utmaningen
NCC behövde ett enhetligt samarbetsverktyg för att identifiera, organisera, strukturera och utvärdera alla verksamhetsbehov på ett effektivt, transparent, konsoliderat sätt.
Lösningen
Valet föll på edison365-sviten med full integration mot Microsoft 365, Power BI och Project online. Visuell planering anlitades som implementationskonsult.
Resultat
Lösningen hjälper NCC att utvärdera och driva utvecklingsprojekt på ett strukturerat och effektivt sätt samt med ett behörighets- och rollbaserat och processtyrt flöde.
NCC ökar innovationskraften med edison
Med hjälp av hela edison365-sviten och MS Project Online har byggbolaget NCC skapat ett nytt sätt att identifiera och driva nya innovations- och förbättringsprojekt. Den nya digitala plattformen för hantering av behov, investeringskalkyler och projekt ökar innovationskraften och effektiviteten samtidigt som tiden från initiativ till realisering kortas.
– Med edison365 är det lättare för oss att vara kreativa och sålla fram bra initiativ samt att utvärdera och driva utvecklingsprojekt på ett strukturerat och effektivt sätt. Den nya digitala plattformen skapar transparens och hjälper oss arbeta strukturerat i allt utvecklingsarbete och säkerställer att de viktigaste verksamhetsbehoven tillfredsställs snabbt, säger Fredrik Lagerström, Service & Portfolio Manager på NCC.
Enhetlig transparent plattform skapar större insikt Med fokus på den nordiska marknaden bygger NCC bostäder, kontor, infrastrukturlösningar, skolor, badhus, sjukhus, arenor och mycket mer. Företaget erbjuder även insatsvaror för byggproduktion, såsom kross och asfalt, samt svarar för beläggning, drift och underhåll av vägar.
Behovet av att införa en dedikerad digital plattform med integrerade lösningar för behovsinsamling, business case och projekthantering var stort.
– Vi behövde ett bra samarbetsverktyg för att identifiera, organisera, strukturera och utvärdera alla verksamhetsbehov. Att jobba på som vi tidigare gjort med flera olika verktyg, utan en enhetlig struktur, var inget alternativ. Vi ville ha en gemensam lösning där det är enkelt att skapa och följa upp behov med ett roll- och behörighetsbaserat, transparent och processtyrt flöde, berättar Fredrik.
Fullständig och sömlös integration med Microsoft 365 var ett av grundkraven, vilket också banade väg för införandet av beslutsstödsystemet Power BI och projektledningsverktyget MS Project Online.
– Utifrån vår kravbild föll valet ganska snabbt på edison365:s programsvit med Innovation Management, Business Case Management och Project Management. Visuell Planering anlitades som implementationskonsult. De kunde uppfylla våra behov på ett kundnära och effektivt sätt. Vi har ett mycket bra samarbete och de har levererat snabb, lyhörd och professionell support sedan dag ett, konstaterar Fredrik.
NCC har Business Relationship Managers som ansvarar för att nya utvecklingsinitiativ läggs upp i edison365 Innovation Management. Med jämna mellanrum möts NCC:s Development Committée för att gå igenom alla initiativ och sedan besluta om vilka som ska utvärderas ytterligare. Detta görs i edison365 Business Case Management där varje case knyts till en affärsområdeschef som får ta fram underlag och resurser för att utvärdera idén.
De ansvariga kan enkelt se status på sina case och agera där det behövs. Användarna får också automatiska påminnelser om vad som behöver göras i respektive case. När all nödvändig information för ett business case är på plats och NCC:s Development Committee godkänt det för realisering övergår det till ett aktivt projekt. Project Online används sedan för att driva projektet.
– Den största nyttan med den nya lösningen är struktur, transparens och konsolidering, både för utvärdering och projekthantering. Det ger oss en gemensam bild av verkligheten, säger Fredrik.