KUNSKAP
FAQ - Vanliga frågor
Här får du svar på de vanligaste frågorna om de metoder, applikationer och verktyg som vi använder i våra lösningar och erbjuder utbildning inom. Hittar du inte det du söker kan du mejla oss i stället, så återkommer vi inom kort.
Vanliga frågor om
Microsoft Planner
Planner är integrerat med Microsoft 365 samarbetsgrupper. När du skapar en ny plan i Planner formas automatiskt en ny 365-grupp med samma namn.
Både Microsoft Project och Microsoft Planner är visuella planeringsapplikationer. Project är utformat för att planera och styra projekt i medelstora och stora team och innehåller mer avancerade funktioner som dynamisk schemaläggning och detaljerad rapportering. Microsoft Planner erbjuder kraftfullt planeringsstöd för lite enklare uppgiftsorienterade samarbeten i mindre projektteam.
Om du är ägare till en Microsoft 365-grupp och inte kan lägga till en Planner-plan som flik i Teams, kan det bero på att du inte är medlem i arbetsgruppen.
Vanliga frågor om
Microsoft Power Apps
Power Apps är ett utvecklingsverktyg som ger dig möjlighet att med hjälp av AI och enkla instruktioner skapa avancerade och funktionsrika affärsappar som körs i en webbläsare eller på en mobil enhet (telefon eller surfplatta).
Power Apps är främst ett utvecklingsverktyg för affärsappar och Power Automate är ett automations- och integrationsverktyg. Bägge verktygen kan användas var för sig.
Det finns drygt 1 000 certifierade anslutningsappar är för Power Automate, inklusive tjänster som Salesforce, Dynamics 365 och SAP. Det går också att skapa egna skräddarsydda kopplingar till alla molnbaserade tjänster och applikationer. Om du vill ansluta till en molntjänst för vilken det saknas API:er kan du lösa det med en RPA-baserad process, vilken kan skapas med hjälp av Microsoft Power Apps.
Vanliga frågor om
Microsoft Power Automate
Power Automate är en molnbaserad tjänst som gör det möjligt att på ett enkelt sätt automatisera flöden och återkommande uppgifter/processer i olika program och tjänster.
Power Apps är främst ett utvecklingsverktyg för affärsappar och Power Automate är ett automations- och integrationsverktyg. Bägge verktygen kan användas var för sig.
Allt som behövs för att använda Power Automate är en e-postadress och en webbläsare.
Det finns drygt 1 000 certifierade anslutningsappar är för Power Automate, inklusive tjänster som Salesforce, Dynamics 365 och SAP. Det går också att skapa egna skräddarsydda kopplingar till alla molnbaserade tjänster och applikationer. Om du vill ansluta till en molntjänst för vilken det saknas API:er kan du lösa det med en RPA-baserad process, vilken kan skapas med hjälp av Microsoft Power Apps.
Vanliga frågor om
Microsoft Power BI
Power BI är ett skalbart Business Intelligence-verktyg som ger dig möjlighet att ansluta till samt analysera och visualisera data från många olika datakällor. Rapporter och andra visuella förklaringsmodeller kan enkelt delas med andra genom sömlös inbäddning i de vanligaste applikationerna, som Teams, PowerPoint, Excel och Power Platform.
Microsoft Fabric är en molnbaserad plattform för dataanalys och datahantering med funktioner för dataförflyttning, bearbetning, inmatning, transformering, realtidshändelseroutning och rapportskapande (business intelligence). Plattformen integrerar och kombinerar tjänster och applikationer som Power BI, Azure Synapse Analytics och Azure Data Factory för att erbjuda användare en komplett och sömlös helhetslösning för analys, bearbetning och hantering av data.
Vanliga frågor om
Microsoft SharePoint
SharePoint är ett webbaserat innehålls- (CMS) och dokumenthanteringssystem som integrerar med hela Microsoftfamiljen. Plattformen används för att skapa och dela information, kunskap och filer i en organisation. SharePoint kan till exempel användas för allt från enkel fildelning till avancerade intranät, Knowledge Management-, kvalitetslednings- och dokumenthanteringssystem för multinationella verksamheter.
Med SharePoint kan företag och organisationer skapa effektivare processer samt förbättra produktiviteten, internkommunikationen och det interna samarbetet. Plattformen innehåller många smarta och kraftfulla funktioner som förenklar skapande, livscykelhantering och delning av information, filer och andra resurser samt funktioner för styrning och uppföljning av samarbete m.m.
Med både OneDrive och SharePoint i Microsoft 365 lagras dina filer i molnet och du kan synkronisera filerna i OneDrive och SharePoint med motsvarande filer på datorn. Skillnaden är att OneDrive är en enklare personlig lagrings- och filhanteringstjänst medan SharePoint är en funktionsrik plattform för samarbete, kommunikation och gemensam filhantering i ett team eller en hel organisation.
Vanliga frågor om
Microsoft Project
Både Microsoft Project och Microsoft Planner är visuella planeringsapplikationer. Project är utformat för att planera och styra projekt i medelstora och stora team och innehåller mer avancerade funktioner som dynamisk schemaläggning och detaljerad rapportering. Microsoft Planner erbjuder kraftfullt planeringsstöd för lite enklare uppgiftsorienterade samarbeten i mindre projektteam.
Project är ett planeringsverktyg för att planera, administrera och styra projekt i medelstora och stora team och innehåller avancerade funktioner som dynamisk schemaläggning, budgetering, resursallokering och detaljerad rapportering. Verktyget ger dig möjlighet att arbeta med projekt i olika vyer, som Gantt-schema, nätverksdiagram, diagram, blad och formulär.
Project for the web är byggt på Microsoft Power Platform och erbjuder en molnbaserad lösning för enklare projektstyrning. Verktyget ger dig möjlighet att växla vyer mellan rutnät/lista, panel och Gantt-schema. Project Online är byggt på Microsoft SharePoint och innehåller en komplett verktygslåda för alla typer och alla storlekar av projekt.
Vanliga frågor om
edison365 Business Case Management
edison365 Business Case Management är ett verktyg för att effektivt och med en standardiserad process hantera, utvärdera och samarbeta kring utvecklings-, förbättrings- och affärsinitiativ. Lösningen bygger på och integrerar med Microsoft 365 och underlättar förståelse och insikt, beslutsfattande, prioriteringar och spårbarhet.
Genom att att ansluta edison365 till Active Directory kan användarna dela information mellan modulerna i edison365 och applikationerna i Microsoft 365 på ett sömlöst sätt. Till exempel kan case, rapporter och insikter i edison365 enkelt delas med kollegorna i Teams, SharePoint Online, Yammer och Delve.
Så många du behöver! edison365 är oändligt skalbar och gör det enkelt att skapa och analysera alla typer av affärs-, investerings- och förbättringsinitiativ i en gemensam lösning.
Vanliga frågor om
edison365 Innovation Management
edison365 Innovation Management är en så kallad Ideation Platform eller Ideation Management Solution. Verktyget ger organisationer och företag möjlighet att effektivt upptäcka, fånga, analysera, samarbeta kring, prioritera och utveckla bra idéer till realiserbara förbättringar, innovationer och erbjudanden.
Genom att att ansluta edison365 till Active Directory kan användarna dela information mellan modulerna i edison365 och applikationerna i Microsoft 365 på ett sömlöst sätt. Till exempel kan case, rapporter och insikter i edison365 enkelt delas med kollegorna i Teams, SharePoint Online, Yammer och Delve.
Innovation Management eller Ideation går ut på att genom en strukturerad process fånga upp, stimulera och ta vara på idé- och innovationskraften i en verksamhet eller organisation. Det omfattar alla faser i innovationsprocessen - från idéskapande till testning och realisering - och ger organisationer bättre möjligheter att förverkliga bra idéer.
Vanliga frågor om
edison365 Project Management
edison365 Project Management är ett komplett planerings- och samordningsverktyg för att hantera, driva, kontrollera och följa upp projekt. Verktyget innehåller funktioner för bland annat tilldelning av arbetsuppgifter, budgetuppföljning, riskhantering och resultatanalys.
Genom att att ansluta edison365 till Active Directory kan användarna dela information mellan modulerna i edison365 och applikationerna i Microsoft 365 på ett sömlöst sätt. Till exempel kan case, rapporter och insikter i edison365 enkelt delas med kollegorna i Teams, SharePoint Online, Yammer och Delve.
Det finns många alternativa projektledningsverktyg, men få mäter sig med edison365 när det gäller att erbjuda en tydlig och lättmanövrerad 360-gradersstrategi för affärstransformation och utveckling. edison365 Project Management hjälper dig att organisera projekt med bland annat Gantt-scheman och komplexa arbetsflöden samt hantera alla typer av resurser för att maximera resultatet och prestandan i alla projekt.
Vanliga frågor om
VPM Project to Teams Connector
Teams Connector är en tilläggsprodukt som integrerar Microsoft Project Online med Teams för enklare hantering och översikt av kanaler, flikar och tabbar.
Teams Connector installeras i SharePoint och görs tillgänglig på vanliga projektsidor (PDP) i Project Online. Projektledaren kan skapa flikar i ett eller flera Team och kanaler i Microsoft Teams.
Administratören eller en projektledare kan styra vilka delar av ett projekt som ska synas i Microsoft Teams, samt hur innehållet ska placeras på flikar m.m.