Metodik

30 års erfarenhet av införandeprojekt i allt från små konsultföretag till multinationella koncerner har lärt oss att inget projekt är det andra likt. Därför har vi utformat en metodik som fångar upp och löser alla tänkbara utmaningar på ett optimalt sätt oavsett verksamhet, storlek eller bransch.

Steg 1

Vägledning & visualisering

För att ta reda på vart man ska måste man först veta varför. Därför inleder vi våra kundsamarbeten med att vara frågvisa och besvärliga. Vi ställer alla svåra frågor om vilka era utmaningar är idag och imorgon, varför befintliga projektstöd inte räcker till och vad ni vill uppnå med en ny modern lösning.

Genom att förstå era smärtpunkter, processer, IT-miljö och verksamhetsmål kan vi vägleda er fram till rätt lösning och visualisera er framtid. Lösningen kan bestå av ett eller flera integrerade IT-stöd i kombination med förändrade arbetssätt.

Steg 2

Möjligheter & kartläggning

Alla införandeprojekt startas med att identifiera och kartlägga behov och förutsättningar. Det sker bland annat genom workshops med era nyckelpersoner, system- och processanalyser samt medarbetarundersökningar. Har ni själva redan gjort detta grundarbete kan processen påskyndas.

Med behovsbilden och möjligheterna klarlagda utformar vi, tillsammans med er, kravspecen och projektplanen för införandet. Denna inkluderar bl.a. vilka system- och processkrav som ska uppfyllas samt hur och i vilken takt lösningen implementeras.

Steg 3

Införande

Vi tillämpar ett agilt och iterativt införande utifrån Scrum-ramverket och "Plan-Do-Check-Act"-metoden. Det innebär att lösningen implementeras stegvis, där varje delkomponent noga planeras, följs upp och kvalitetssäkras innan nästa steg tas. På detta sätt kan lösningen införas successivt i verksamheten för att involvera användarna och ambassadörerna på ett tidigt stadium. Det innebär också att eventuella brister och nya behov upptäcks under införandefasen, vilket gör det enklare och mer kostnadseffektivt att justera och förbättra lösningen.

Steg 4

Förvaltning & support

Ni släpps inte vind för våg efter att lösningen rullats ut, hur framgångsrikt införandet än varit. Självklart följer vi upp driftsättningen och de nya arbetssätten för att se att lösningen lever upp till era förväntningar och krav. Detta görs, efter överenskommelse, med vissa intervaller och vanligtvis i form av workshops där vi tillsammans analyserar utfall och tänkbara förbättringsåtgärder.

Vi erbjuder också traditionella förvaltnings- och supporttjänster för att säkerställa optimal drift, tillgänglighet, verksamhets- och användarnytta.

Steg 5

Kunskapsöverföring

Om lösningen ska leverera fullt ut måste användarna och administratörerna förstå hur den ska användas på bästa sätt. För att underlätta inlärning och problemlösning rekommenderar vi att en kunskapsdatabas upprättas, t.ex. en knowledge base på intranätet. I denna kan användarsupporten och medarbetarna dela frågor, problem och lösningar med varandra. Den kan även innehålla steg-för-steg-guider, filmer, lathundar och checklistor.

Vi erbjuder också öppna och anpassade användarutbildningar som kan inkluderas i införandet eller beställas vid behov. 

Steg 6

Apputveckling & integrationer

Ibland räcker inte standardverktygens funktionalitet för att stödja era processer på ett bra sätt eller för att möjliggöra nya arbetssätt. Då kan verktygen behöva kompletteras genom systemintegration med befintliga tredjepartsapplikationer eller nyutveckling. Vi kan utveckla anpassade appar som löser era behov och har också färdiga appar, som till exempel adderar ny funktionalitet i olika Microsoftprodukter.

Steg 7

Rapporter

Under hela införandeprojektet är vi noga med att dokumentera och rapportera projektets alla steg och faser till dig som kund. Du kommer bland annat att få projektplaner, mötesprotokoll från sprintmöten och workshops, vecko- och projektstatusrapporter, användarundersökningar och testprotokoll.

Rapporteringen anpassas och görs helt i linje med de krav och önskemål som ni satt upp för införandet.