Category
5 min read

Efter mars-uppdateringen: Project for the Web har långt kvar

Publicerad
2020-04-06
Författare
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Genom att prenumerera accepterar du Visuell Planerings integritetspolicy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Förra veckan släppte Microsoft en efterlängtad uppdatering av funktionaliteten i nya Project for the Web, alltså i produkten som är byggd på datastrukturen CDS (Common Data Service) och, som på sikt, är tänkt att ersätta Microsoft Project och Project Online.

De nya funktioner som blev tillgängliga var:

  • Möjlighet att skapa länkar till aktiviteter. Därmed kan en användare nu skicka en länk direkt till en aktivitet. En bra funktion för den som vill dela mer specifik info om en detalj i en plan och som kommer bli mer använd längre fram när produkten utvecklas med fler funktioner för tilldelningar och resursplanering på aktivitetsnivå.
  • Fler zoom-nivåer. Bra, men samtidigt tveksamt om det ens kan kallas ny funktionalitet eftersom det inte tillför några nya möjligheter att planera och följa upp.
  • Många bug-fixar. Det står faktiskt så i denna bloggpost där Microsoft beskriver nyheterna.
  • En rapportuppdatering som i korthet innebär att de två rapporter som Microsoft hittills tillhandahållit – en för Project Online och en för Project for the web – lagts ihop så att båda datakällorna finns i samma mall.

Det är bra med uppdateringar som snabbt når ut till alla användare, men det är också fortfarande helt otillräckligt för att Project for the web ska kunna bli ett alternativ som konkurrerar med andra produkter, eller som kan övervägas av kunder som tycker att Microsoft Project och Project Online är lite för mycket och lite för komplext. Det som saknas både i mars-uppdateringen och i den roadmap som Microsoft har gjort offentlig är framförallt funktionalitet som gör det möjligt att planera resurser. Går inte det nu då? Jo, men kan tilldela någon medarbetare jobb på en aktivitet, mendet går inte att styra både arbetstid i timmar och antal dagar/veckor som en aktivitet ska pågå. Jag tänkte visa ett exempel på detta nedan.Här har jag skapat en aktivitet för utrullningsstöd, och tanken är att Magnus ska finnas tillgänglig för att stötta de nya användarna av en nyss utrullad applikation i ungefär 10 timmar i veckan.

Om jag trycker på Informationsikonen ser jag dock att Project for the Web räknar med heltid, dvs 40 timmar i veckan.

Jag försöker ändra timmarna till totalt 40 för 4 veckor, men Project for the Web vill fortfarande bara jobba med heltid och kortar aktiviteten till en vecka.

Den minnesgode kanske tänker att "sådär gör gamla Project också", men där kan jag lätt ändra så att jag antingen kan planera med 25 procent av heltid, eller sätta ett fast antal timmar som jag sprider ut över valfritt antal veckor. Det kan jag inte i standardgränssnittet här. Effekten blir att det ännu inte är möjligt att använda Project for the Web för att planera och estimera både hur många veckor ett projekt ska ta och hur många arbetstimmar som ska gå åt under tiden. Ur ett resursplaneringsperspektiv gör det tyvärr produkten ganska oanvändbar. Och om vi inte kan ha möjligheten att estimeraresurser på aktiviteter, så är Project for the Web inte ett alternativ för kunder som jämför med konkurrenter där sådan funktionalitet är självklar. I denna bloggpost om mars-uppdateringen nämns dock också saker som ska vara på gång. Och ur ett resursplaneringsperspektiv är denna central:

"Task scheduling change - In respons to your feedback, you can now set Effort and Duration independently of each other for unassigned tasks. When Effort is set, Duration will not change. For tasks with assignments, our plan is to also update Effort and Duration to be independent of each other. We will let you know when this update becomes available". Citat: Techcommunity.microsoft.com

Tyvärr är den inte med i Microsofts publicerade roadmap som faktiskt är alldeles för tunn.

Missförstå mig rätt. Att kunna kopiera projekt och bättre rapportmöjligheter är bra grejer, men det är för lite för att kunna rekommendera en kund med resursplaneringsbehov att hoppa på produkten idag.För kunder som inte är intresserade av att planera resursbehov och som tycker att produkter som Planner och Trello saknar möjligheter till sammanställningar, rapporter och anpassningar, så är dock Project for the Web värt att titta på.PowerApps då?Microsoft (och en del partners) säger att det inte gör något at det saknas funktioner, eftersom allt ändå kan göras med en kombination av Project for the web, PowerApps och CDS. Jo, vi håller med om att det antagligen kan göras. Frågan är dock om det är lönsamt och kommer att hålla samma kvalitet som en riktig produkt? Ur ett kundperspektiv är det definitivt tveksamt om det kommer att löna sig att göra egen anpassad funktionalitet för att lösa behov som är;

  1. Standardfunktionalitet i snart sagt alla konkurrerande produkter på marknaden
  2. Rimligen kommer att bli standardfunktionalitet också i Project for the Web så småningom

Vi på Visuell Planering ser Project for the Web som den framtida planeringsplattformen och tack vare licensmodellen, alltså att samma prenumerationer gäller för dagens plattform (MS Project och Project Online) som för den framtida, är det enkelt för kunder att successivt växla in det nya gränssnittet, att prova i scenarion där behoven är enklare och att utforska hur anpassning med PowerApps och PowerAutomate kan fylla egna behov. För våra kunder gör vi sådana lösningar, framförallt vad gäll